با روی کار آمدن نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد موج مقدس و فراگیر قرآنى در کشورمان هستیم که باعث شده نوجوانان و جوانان در جلسات ترتیل و قرائت و مسابقات حفظوخواندن و مفاهیم آیات، برگرد محور نورانى قرآن جذب شوند؛ در شب شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) رئیس مذهب برآن شدم تا رابطه جوانان و قرآن را از دیدگاه آن بزرگوار بررسی کنم .
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: هرجوان مومنى که قرآن بخواند، قرآن باگوشت و خون او در مىآمیزد و خداوند او را با فرشتگان بزرگوارهمراه مىسازد و قرآن روز قیامت نگهدارنده او (از دوزخ) خواهدبود:
«من قرئى القرآن و هو شاب مؤمن، اختلط القرآن بلحمه و دمه، وجعله الله مع السفرهالکرام البرره و کان القرآن حجیزا عنه یومالقیامه.»
امام (علیه السلام) درباره خانه هایى که نواى خوش قرآن از از آنهابه گوش مىرسد و صبح و شام، جوانان صاحبدل و روشن ضمیر، هم دمکتاب خدایىاند و با تلاوت آن لحظات خویش را سپرى مىکنند مىفرماید:
خانهاى که یک فرد مسلمان در آن قرآن تلاوت مىکند، براى اهلآسمان نورانى دیده مىشود، همچنان که مردم دنیا در آسمان ستارهدرخشان را مىبینند.
در آیات دیگر قرآن همچون 146 و 175 نساء و 101 آلعمران نیز از تمسّک جستن به خداوند، سخن به میان آورده است. در اینکه مقصود از ریسمان الهی چیست، بین مفسرّان اختلاف نظر وجود دارد، قرآن، کتاب و سنّت، دین الهی، اطاعت خداوند، توحید خالص، ولایت اهلبیت(ع) و جماعت، هر کدام وجوهی است که در تفسیر آن گفته شده است. برخی نیز مفهوم حبل اللَّه را شامل همه این معانی دانستهاند.
با این حال، به نظر میرسد که نزدیکترین تفسیر برای این واژه، دیدگاه نخست یعنی قرآن است؛ چنانکه در روایتی از رسول اکرم(ص) قرآن؛ ریسمان الهی کشیده شده میان آسمان و زمین معرّفی شده است: قرآن، خود نیز از مؤمنان خواسته است تا در منازعات و اختلافات خود، به خداوند رجوع کنند.
همان گونه که قبلا قول دادم از این به بعد به بررسی ابعاد و راه کارهای انسجام اسلامی از دیدگاه قرآن می پردازم تا ان شاءالله در پناه قرآن بتوانیم با اتحاد و هم دلی بر مشکلات خود فایق آئیم.
در این پست به بررسی یکی از مهم ترین این راهکارها می پردازیم و آن توجه به نقاط مشترک میان افراد جامعه است؛ چرا که اصول مشترکی میان مردم جامعه وجود دارد مانند: توحید، نبوت و معاد که هر کدام میتواند محور همگرایی مردم شود؛ این اشتراکات میتواند موجب وحدت بین جوامع بزرگ اسلامیو حتی ادیان بزرگ بشری شود.
با توجه به این نکته مردم به جای آن که به سوی اختلاف کشیده شوند، به اشتراکات خود توجه کرده و در مسیر یکپارچگی حرکت خواهند کرد. قرآن بر این نقاط، انگشت گذاشته و بر اشتراکات جوهری انسان، این چنین تأکید کرده که منشأ انسان و مادّه اوّلیه و عصاره وجودی انسانها یکی است و آنها همه از خاک آفریده شدهاند(حج/5) و پدر و مادرشان یکی است و از یک پدر و مادر زاده شدهاند؛ چنان که مىفرماید: «اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم، و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید.» (حجرات/13)
در سوره اسراء کرامت انسانی را متعلق به همه انسانها دانسته، به بیان شخصیت والاى نوع بشر و مواهب الهى نسبت به او مىپردازد، مىفرماید: ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ». (اسراء/70) و این برتری برای همه فرزندان آدم است که خود یکی از مشترکات انسانهاست.