از جمله عواملی که می توان به عنوان راه کاری برای اتحاد و انسجام اسلامی بیان کرد مراجعه و تبعیت ازوجود نازنین اهل بیت(علیهم السلام) است .قرآن از امامان (علیهم السلام) با عنوان «اُولىِ الأمر» یادکرده [1] و اطاعت آنان را در جهت اطاعت خدا و رسول و سخن آنان را حجّت دانسته است ودر آیه 59 نساء می فرماید : اى کسانى که ایمان آوردهاید! خدا را اطاعت کنید و از رسول و اولى الامر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت کنید. پس اگر درباره چیزى نزاع کردید آن را به حکم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و قیامت ایمان دارید. این (رجوع به قرآن و سنّت براى حلّ اختلاف) بهتر و پایانش نیکوتراست [2]؛ بدین جهت از مسلمانان خواسته است تا در موارد اختلاف میان خود یا فهم دین، به آنان مراجعه کنند«ولَو رَدّوهُ اِلَى الرَّسولِ واِلى اُولِى الاَمرِ مِنهُم لَعَلِمَهُ الَّذینَ یَستَنـبِطونَهُ مِنهُم» [3] پیامبر اعظم نیز در روایت معروف ثقلین اهل بیت را به عنوان ثقل اصغر و مکمل قرآن معرفی کرده [4] و این روایت خود دلیلی بر نقش مؤثّر آنان در ایجاد و حفظ یگانگى بوده اس [5]؛ چنانکه هشامبنحکم در مناظرهاى که با مرد شامى انجام داد در حضور امام صادق(علیه السلام) برای اثبات،ضرورت وجود امام بر ناکافى بودن قرآن و سنّت در رفع اختلاف احتجاج کرد. [6]
پی نوشتها ادامه مطلب...
یکی از دوستان سوال کرده که با وجود آنکه اتحاد در تمام زندگی انسان تأثیر فراوانی می گذارد چرا مسلمانان این قدر باهم مشکل دارند ؟
در جواب این دوست عزیز باید عرض کنیم که امروزه جهان اسلام به معنای واقعی جهان اسلام است نه جهان مسلمانان ،آنچه وجود دارد قرآن کریم ، روایات پیامبر و امامان معصوم علیه السلام و کتاب های معارف اسلامی است ، امّا توجّه به آن و اهمّیّت دادن و عمل کردن به این ها به فراموشی سپرده شده است ، کشور های اسلامی که شراب در آن ها از آب خوردن جرمش کمتر است برهنگی و بی حجابی و بی عفّتی جزء فرهنگ لاینفک آن ها شده است ، به جای قوانین شرع مقدّس اسلام از قانون اساسی و قضائی غربی استفاده می کنند و ... وضعیّت از اسلام مانده و از غرب رانده را به آن ها داده است . شما به ایران نگاه نکنید که چند سال معدودی است که اسلام را در رأس همه ی امور خود به طور جدّی قرار داده است و البتّه در همین مدّت کم توفیقات بسّیار زیادی در بیداری مسلمانان فراهم کرده ، ولی این مقدار برای ثمره دادن اسلام بسّیار کم است و این زمان برای دیدن ثمرات اجرای اسلام بسّیار اندک است ، کوتا همه ی مسلمانان بیدار شوند ، کوتا لااقل عمده ی قوانین اسلام در جهان اسلام جای قوانین کفّار را بگیرد ، دوری مسلمانان از اسلام در همه ی عرصه های فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و ... به طور کامل صورت گرفته است . علّت تشتّت و تفرّق و اختلاف مسلمانان را تنها باید در دوری از اسلام جست و جو کرد علّامه ی طباطبایی در تفسیر وزین خود المیزان می گوید : ( این ضعف واضح که در سیاست دین پیدا شده و این ارتجاع و عقب گردی که مسلمانان کردند ، باعث شد که از نظر فضائل و فواضل تنزل نموده ، به انحطاط اخلاقی گرفتار شوند ، و یک سره در منجلاب لهو لعب و شهوات و کار های زشت فرو روند و در نتیجه تمام قرق های اسلام شکسته شد ، و گناهانی از بین شان پدید آمد ، که حتّی بی دینان هم از آن شرم دارند . این بود علّت انحطاط مسلمانان نه بعضی از معارف دینی که به غیر از سعادت انسان در زندگی دنیا و آخرت اثری ندارد ).ادامه مطلب...
«حج فرصتی کم نظیر برای مسلمانان به منظور شناخت آراء و افکار یکدیگر و بررسی مشکلات دنیای اسلام و تبادل نظر در این خصوص است.»[1]
بیانات فوق چکامه ای از سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب است که در دیدار کارگزاران فرهنگی و اجرایی حج امسال ایراد فرمودند: در این روزها بخش عظیمی از مسلمانان جهان از اقوام و ملل مختلف و با رنگ ها و نژادهای گوناگون ،باشور و اشتیاق به سوی مرکز عرفان و عشق؛ مکه مکرمه حرکت می کنند و با فراموش کردن همه تفاوتها و اختلاف های ظاهری و قومی و قبیله ای همایشی عظیم را طرح ریزی می کنند .
حاجیان از هر مذهبی که باشند و فارغ از رنگ و نسب و هرگونه برتری ، یک صدا و یک دل در یک زمان و مکان به سوی معبود خود می شتابند و یک صدا، ندای «اللهم لبیک» را سر می دهند و حج مرکزی می شود برای قیام همه مسلمانان جهان که پروانه وار به گرد نماد توحید می چرخند و از برکات آن بهره ها می برند؛ چنانکه قرآن می فرماید:« نخستین خانهاى که براى مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت، و مایه هدایت جهانیان است.»[2]
قرآن یکى از حکمتهاى وجوب حج را منافعی می داند که مسلمانان آن را مشاهده می کنند: «لِیَشهَدوا مَنـافِعَ لَهُم »[3]به نظر مرحوم علامه طباطبایی مهمترین منافع مورد نظر در این آیه، استحکام هرچه بیشتر پیوند برادرى و همبستگی میان مؤمنان و نشان دادن قدرت آنان درصورت حفظ این یگانگى است[4]؛ و برای تحقق چنین هدف والایی در ایام حج جدال و منازعه حرام شده است.[5]
مقام معظم رهبری حج را مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان می داند و می فرماید:« حج مظهر وحدت و اتحاد مسلمانان است. اینکه خداوند متعال همه مسلمانان و هر که از ایشان را که بتواند ،به نقطه ای خاص و در زمانی خاص فرا می خواند و در اعمال و حرکاتی که مظهر هم زیستی و نظم و هماهنگی است، آنان را روزها و شب ها در کنار یکدیگر مجتمع می سازد ، نخستین اثر نمایانش،تزریق احساس وحدت و جماعت در یکایک آنان و نشان دادن شکوه و شوکت اجتماع مسلمین به آنان و سیراب کردن ذهن هریک تن آنان از احساس عظمت است.»[6]
[1] . سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ23/8/1386
[2] . إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمینَ ؛آل عمران /96
[3]. حج/28
[4] . المیزان، ج14، ص369.
[5] . لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِی الْحَجِّ؛ بقره/ 197
[6] . سخنان مقام معظم رهبری در تاریخ26/3/1370