• وبلاگ : پيامبر اعظم صلي الله عليه و اله
  • يادداشت : پاسخ به يك شبهه
  • نظرات : 0 خصوصي ، 14 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام عليكم

    ممنون از طرح جالب بحثتون

    فرموديد خبر واحد بر فرض صحت ،حجيتي در كلام و اعتقادات ندارد

    مي خواستم بگم عدم حجيت خبر واحد در تمام مباحث كلامي و اعتقادي جاي خدشه دارد.

    بله تا وقتي كه مسأله امامت از خارج و با ادله عقلي و قطعي ديگر اثبات نشده باشد اين عدم اعتبار كه فرموديد صحيح است. اما پس از اثبات اصل امامت و اثبات معصوميت امام در قول و فعل از خطا و اشتباه و گناه ديگر جايي براي عدم كارآيي كلام معصوم (خبر واحد) باقي نمي ماند. بلكه مي توان گفت از بسياري از ادله، قطعي تر خواهند بود. لذا مي توان از خبر واحد در اثبات بسياري از مباحث اعتقادي كه از نظر رتبي پس از بحث امامت قرار مي گيرند استفاده كرد. (نه فقط به عنوان مؤيد بلكه به عنوان دليل)

    مضافاً اينكه در باب قطع بيان شده است كه راه تحصيل قطع مهم نيست بلكه مهم خود قطع است مع قطع النظر عن طريقه! كما يقال في المسألة لو قطع المكلف بمراد مولاه از پريدن كلاغ! اين قطع هم براي آن فرد حجت است. چه برسد به اينكه كسي از كلام امام (ع) به قطع برسد. فتأمل جيّداً لأنّ المسألة دقيقة جدّاً!!!

    خيلي التماس دعا!

    پاسخ

    با سلام و تشكر از حضور شمابايد عرض كنم كه آن چيزي را كه ما در اعتقادات حجت نمي دانيم خبر واحد است آن هم به آن جهت كه به صدور آن از طرف معصوم يقين نداريم ،ولي اگر به صدور روايتي از طرف معصوم يقين داشته باشيم آن خبر براي ما قطع آور است كه به اين خبر ، خبر متواتر گويند و در اعتقادات نيز كارآيي دارد.و پر واضح است كه عدم كارآيي خبر واحد در اعتقادات ، ربطي به حجيت كلام معصوم در اعتقادات ندارد .موفق باشيد باز هم منتظر حضور گرم شما هستيم