سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه از سخن چین پیروی کند، دوست را ازدست می دهد . [امام علی علیه السلام]

پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله


با سلام در ادامه بحث ارتداد همانطور که قول داده ام به بررسی پیامهای دوستان می پردازم در ابتدا پیامی را که دوست عزیزم جناب شایا تجلی در پست مسلمان شناسنامه ای  برایم گذاشته را بررسی می کنم  و بعد به بررسی دیگر نظرات می پردازم و در این مرحله نظرات و پیشنهادات شما ،راه گشای کار ماست

متن کامل پیام در پیامهای پست مسلمان شناسنامه ای  موجود است

متن های داخل گیومه با رنگ سیاه از جناب تجلی می باشند 

 1.«ارتداد یک مسئله تاریخی و ربطی به اسلام نداره»

 درباره این موضوع باید عرض کنم :چه کسی گفته جرم یک مسئله تاریخی است ؛مثلاً آدم کشی در یک زمانی بد بوده است و مذموم بوده و در آن زمان برایش حکم هم صادر می شده ؛اما اکنون یک مسئله تاریخی شده است. دوست من ارتداد ظلم است ،آن هم در حق یک جامعه ای که در انسان آن زندگی می کند و نمی تواند تاریخی باشد چراکه ظلم در همه زمانها مذموم است و قبیح محسوب می شود.

2.« در تمام طول تاریخ و در تمامی ایین ها این مسئله وجود داشته»

این نکته را ما هم قبول داریم چراکه همان طور که اشاره شد ارتداد یک ظلم و جرم محسوب می شده است و همه عقلا در مقابل آن می ایستادند و هیچ کس برنمی تابد که در جامعه و دینشان قانون شکنی کنند و مقدسات و عقائدشان را به مسخره بگیرند و در هیچ زمانی این ظلم مورد قبول احدی نبوده است و این هم به خاطر عقلانی بودن آن است.چراکه عقل و فطرت انسان به هیچ فردی اجازه نمی دهد ،مقدسات و ارزشهایش را زیر سوال برده و به تمسخر بگیرد چه رسد به آنکه بخواهد مقدسات و ارزشهای جامعه را زیر سوال برده و به تمسخر بگیرد.

3. « مسحیت تفتیش عقاید می کرد»

مقایسه حکم ارتداد در اسلام با تفتیش عقائد بی دقتی و یا عدم فهم درست از اصل مسئله است چون همان طور که قبلاً هم گفتیم ارتداد ربطی به عقائد ندارد و فقط در حیطه عمل و آن هم عمل مجرمانه اوست.مسیحیت تفتیش عقائد می کرده است ،ولی اسلام طرفدار آزادى عقیده است و تفتیش عقاید و تجسس را ممنوع کرده است . «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لاَ تَجَسَّسُواْ.. .» (حجرات ، 12) ; «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلَـمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَةٌ.. .» (نساء ، 94) و ما معتقدیم که تفیش عقائد نه تنها مجاز نم باشد بلکه حرمت نیز دارد

4. « حتی  در ایران خودمان چه بسیار ی از انسان هایی که از ایین مزدک به مانی روی اوردند  کشته شدند»

مقایسه اسلام هم با آئین های ساخته بشری واقعاً بی انصافی است.

5. « در مود حکم مرگ برای ارتداد به طور مستقیم و مشخص در قران کتاب اسمانی مسلمان ها چیزی نیامده

و در آیه های این کتاب مقدس فقط حکم به نبخشودنی  بودن این رفتار یا حکم به گمراهی همیشگی این افراد داده شده است»

در این مورد که در قرآن به طور مستقیم در رابطه با حکم ارتداد مطلبی نیامده است هم در ست است ،ولی سوال این است که مگر تنها منبع احکام و قوانین اسلامی قرآن است ،مابسیاری از احکام را داریم که در قرآن به آنها اشاره نشده است به طور مثال کجای اسلام آمده است که نماز صبح دو رکعت است و یا ما باید در روز پنچ نوبت نماز بخوانیم یا در کجای قرآن حد نصاب زکات  آمده یا کجای قرآن آمده است که گوشت خرگوش حرام است و ...

ادامه بررسی این پیام  در پست بعدی



سید موسوی ::: دوشنبه 85/12/21::: ساعت 11:35 عصر


با سلام خدمت تمام دوستان
از همه شما عزیزان که با ارسال نظرات و سوالات و همچنین انتقادات خود ، ما را در مسیری که انتخاب کرده ایم یاری می نمائید تشکر می کنم؛ به خصوص دوستانی که آن چنان جدی مسائل را دنبال کرده اند ـ که حتی به ارسال پیام هم اکتفا نکردند و به واسطه ایمیل و  تلفن با ما در ارتباط بودند ‌‌ـ تشکر می کنیم و به حق این جدیت دوستان باعث می شود که ما هم در کارمان جدی تر باشیم.
در ادامه بحث ارتداد همانطور که قول داده بودم از این به بعد چند پست را به نقد و بررسی پیامهایی که برایم ارسال شده است اختصاص می دهم  و از شما دوستان عزیز خواهشمندم که اگر نکته ای داشتید حتماً مطرح کنید.
در مقدمه بحث سه نکته اساسی را که فکر می کنم جواب بعضی از دوستان هم باشد مطرح می کنم و در ادامه به بررسی تعدادی از پیام ها خواهم پرداخت .
نکته اول: همان طور که مکرراً اشاره کرده ام نباید بین بُعد نظر و اعتقاد و ایمان و بُعد عمل و جنبه کرداری خَلطی صورت گیرد
در ایمان و در نظر نه تنها اجبار و اکراه نیست بلکه اکراه در بسیاری از مواقع نتیجه عکس هم دارد.به طور مثال اگر کسی بگوید الان روز است نمی توان وی را مجبور کرد که از اعتقادش برگردد و مجبور شود که قبول کند الان روز نیست و مسلماً هیچگاه عقیده وی عوض نمی شود اگر چه ممکن است به زبان چیزی غیر از آن بگوید .
آیه «لا اکراه فی الدین » در قرآن هم  ، اشاره به این حقیقت دارد که در قبول دین ، اکراه و اجبار وجود ندارد ؛ زیرا اساس و شالوده دین بر ایمان و اعتقاد قلبی استوار است . اجبار فقط در اعمال و حرکات جسمانی مؤثر است و افکار و اعتقادات راهی جز منطق و استدلال نمی تواند داشته باشد .
از روایاتی که در شأن نزول این آیه نقل شده استفاده می شود : بعضی از ناآگاهان از پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) انتظار داشتند که همچون حکام جبار ، با زور و فشار اقدام به تغییر عقیده مردم (هر چند در ظاهر) کند ، آیه فوق نازل شد و صریحاً به آن ها پاسخ داد که دین و آیین چیزی نیست که با اکراه و اجبار تبلیغ گردد؛ علاوه بر آن همان گونه که خود آیه فرموده : «قد تبیّن الرشد من الغی »  راه حق از باطل با دلایل و معجزات آشکار ، روشن شده است و نیازی به این امور نیست ؛کسانی متوسل به زور و تحمیل می شوند که فاقد منطق باشند نه دین اسلام که دارای دلایل روشن و استدلالهای نیرومند است .
بر طبق این نظر اگر کسی واقعاً و از روی برهان و دلیل و نه  از روی هوی و هوس به این نتیجه برسد که دین و آئینی بهتر از اسلام وجود دارد ، می تواند به آن ایمان بیاورد و مسلمان نباشد و تا زمانی که عملی خلاف قوانین حکومت اسلامی از وی سر نزند کسی حق تعرض به وی را ندارد .
اما اگر شخص به اسلام ایمان آورد ،باید به ملزومات آن نیز پایبند باشد ؛به طور مثال  در اسلام آمده است که شخص مسلمان باید در ماه رمضان روزه بگیرد حال شخصی که اسلام را پذیرفته نمی تواند در ماه رمضان و در خیابان روزه خواری کند و بگوید« لا اکراه فی الدین»
 اجباری نبودن پذیرش دین ، به معنای اجازه روگردانی از آن نیست ؛در قرآن هم  بعد از ذکر «لا اکراه فی الدین » ، در آیه بعد ، کسانی که کفر ورزیده اند را ، به آتش تهدید می کند : (الذّین کفروا.. .أولـئک أصحـب النّارِ هم فیها خـلدون ) . (بقره / 257)
این امر امری است بدیهی و عقلانی که اگر انسان امری را پذیرفت باید ملزومات آن را هم بپذیرد.
در نتیجه باید دو محدوده را کاملاً از هم جدا کنیم
1.بُعد نظر و اعتقاد که قابل اجبار نمی باشد در این بعد تقلید حرام است و نباید از کسی تقلید کرد حتی پدر و مادر و علماء و باید با بررسی و تحقیق به آن رسید و هر نظری را که پیامبر درونی ؛«عقل‌» به آن رسید عندالله هم معذور است و در اینجا صد در صد آزاد می باشد
2. بُعد عمل :بعد از تحقیق دیگر آزادی نمی باشد و باید به تمام قوانین و محدوده های دینی و جامعه پایبند باشیم . در هیچ جامعه ای به انسان اجازه نمی دهند که انسان هر کار خلاف قانونی را انجام دهد و اگر در جامعه ای این آزادی را قائل باشند،اصلاً وضع قوانین و حقوق امری عبث و بیهوده می باشد. و این امر هم فقط مخصوص جامعه ما  نمی باشد ،بلکه تمام جوامع حتی جوامعی که مبتنی بر لیبرال دموکراسی  هم هستند به هیچ وجه به افراد اجازه سرپیچی  از قوانین را نمی دهند چه رسد به استهزا و مسخره کردن ارزشها و مقدسات جامعه .

این امر،امری است بدیهی و عقلانی و همه عقلای عالم هم این امر را قبول دارند و حکم مرتد هم به جز این ،حرف دیگری نیست.

خلاصه و اصل مطلب این است که: در مقام نظر و اعتقاد آزادیم، ولی بعد از قبول اسلام باید به تمام قوانین آن پایبند باشیم.
نکته دوم: مجازات حکم ارتداد که یک عمل مجرمانه است به خاطر اعتقاد نیست ؛چراکه همانطور که قبلاًهم اشاره شد اگر کسی بعد از تحقیق به این نتیجه رسید که مثلاً حق با مسحیت یا کفر است می تواند آن ها را انتخاب کند و هیچ کس هم با وی کاری ندارد ولی آنچه را که در اسلام  برای آن مجازات تعیبن شده است ،تبلیغ آن کفر و شرک و در واقع حریم شکنی در درون جامعه اسلامی است ؛حتی اگر رفتارش بت پرستانه هم باشد، اشکالی بر آن نیست، ولی نباید تبلیغ کند که در واقع تبلیغ علیه همه جامعه اسلامی است  و این عمل چه تبلیغ علیه دین و چه استهزا و مسخره کردن مسلمانان ،عمل مجرمانه می باشد.
نکته سوم: احکام اسلام و قوانین ناب اسلامی را باید از عملکرد بعضی از مسلمانان و حتی بزرگان دینی جدا کرد و نباید عملکرد اشتباه بعضی ها را به حساب اسلام گذاشت و بگویم چون فلان عالم و یا مسئول این عمل را انجام داده است ، پس اسلام هم همین است و باید بدانیم :

منابع احکام اسلامی فقط چهار منبع است که عبارتند از:قرآن،سنت (پیامبر و اهل بیت علیهم السلام)،عقل،اجماع

 

 



سید موسوی ::: چهارشنبه 85/12/16::: ساعت 10:49 صبح


با سلام به همه دوستان!

از تمام شما عزیزان که موضوعات وبلاگ را با جدیت پیگیری می کنید ،تشکر نموده و به استحضار می رسانم که به دلیل اینکه پستهای قبلی بنده مورد توجه قرار گرفته و سوالات و پرسش های زیادی از طرق مختلف به اینجانب رسیده است،لذا ان شاءالله در آینده نزدیک ،پیامهایی را که در نقد پست های قبلی است را بررسی خواهم کرد.

از شما دوستان عزیز خواستارم که اگر شما هم نقد یا سوالی در ارتباط با حکم ارتداد،شرایط آن و... دارید ، برای بنده ارسال کنید تا همان طور که شما دوستان خواسته بودید ،این بحث را علمی ،مستند و به دقت بررسی کنیم .

 سه تذکر مهم

1.ما در این وبلاگ سعی داریم به دور از هر گونه تعصب و پیش داوری و در فضایی علمی در رابطه با مباحثی که مربوط به پیامبر اعظم (صلی الله علیه وآله) می باشد بحث کنیم ،لذا در یک فضای علمی بهتر است که انسان همه اغراض و نفسانیات و وهمیات را کنار بگذارد و آزادانه و به دور از پیش داوریها وارد بحث شود.

2.در مباحث علمی اگر قرار است در مقوله ای وارد شویم ،غیر آگاهانه وارد نشویم و حتی المقدور در رابطه موضوع مورد بحث حداقل اطلاعاتی را کسب نمائیم ؛مثلاً در مورد ارتداد حداقل باید بدانیم که  تعریف ارتدادچیست؟ حکمش در چه مورد اجرا می شود؟آیا این جرم است یا مربوط به اعتقاد است؟آیا در این باره اختلاف نظر است یا خیر؟ آیا حکم ارتداد از مسلمات است ؟و...

3.در مباحث علمی بهتر است از بیان مسائل غیر مستند و وقایع بی پایه و اساس جداً پرهیز کنیم و به گفته ها و شنیده ها اکتفا نکنیم

 

قبلاً از همکاری شما متشکرم



سید موسوی ::: یکشنبه 85/12/6::: ساعت 9:37 عصر

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 45
کل بازدید :508153
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
سید موسوی
در این سایت به بررسی مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی خواهم پرداخت
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لینک دوستان<<
فصل سکوت
پایگاه اطلاع رسانی سید صمد موسوی
خاطرات باورنکردنی‏یک‏حاج‏اقا
عشق محمدرسول الله(ص)
مبلغان مهدی
رحمتی برای عالمیان
پیامبر امید
پبامبر آسمانی
ولایت
سریر رضوان
ذخیره خدا
خانه طلبگی
ذکر یار
وبلاگ ایران اسلام
حرف های جوانی
عکسستان
شهدای کوه سرخ
شلمچه
زیبایی‏سایه خداوند‏بر...
پارادایس
چفیه
علمدار صبح
پیامبر اعظم
مبادا روی لاله ها پا گذاریم
معرفی وبلاگهای مفید
تنها علمدار
ندای دل
فصل سکوت
رحمت عالم
پایگاه الهادی
پیامبر رسول الله
ولایت
پیامبر اعظم
لاله های ملکوت
دردر دل با خدا وائمه
آقا بسمل واشعارش
یک لحظه با یک طلبه!
یا حسین (ع)
سیاست
سیاسی اجتماعی
شکوفه نرگس
همفکری
پله...پله...تا خدا!
فصل انتظار
شهید سید محمد شریفی
نکته هایی از قرآن
روزگار رهایی
عاشق خدا باش تا معشوق ...
سهیل هوایی
اندیشه توانگر
خانه یکدلی
بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
دلتنگی های یک طلبه
بر بساط نکته دانان...
روزی تو خواهی آمد
« روزی تو خواهی آمد. »
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد
کـشکـول
از یک روحانی
طهور اکبر
نارکند
قصه بچه بسیجی
یارب کی آن صبا بوزد کز نسیم او
شناخت اراء و افکار ضالّه
شمیم وصل
حوریب
شهیدان لاله های لاله زارند
کـیـمـیـای سـعـادت
بسیار بهار آید و بی ما گذرد !!!
کوهپایه
ساحل نشین اشک
رسم دوستی
دوست خوب
بسیجی
حرفای خودمونی من
یک مرد کاهی
یا علی بن موسی الرضا (ع)
بزم شبانه
لحظه‏ی دیدار
نسیمی از بهشت ...
مذهبی
شوقِ عشق
ازدواج موقت وچالش ها
فریاد خاموش
مقالات و تحقیقات مجید زواری
اللهم عجل لولیک الفرج
تا صبح انتظار
نورالهدی
کتابهای رایگان برای همه
درس اخلاق استاد تهرانی
شادی
کلاشینکوف
عشـــقولانــه
افغانستان
داستان زندگی ایدال
نجوای شبانه
خمار بوی یارم تا بیاید پور یار
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
سرزمین نور
روزنگارروزهای‏دانشجویی‏درکره
تکبیر
آرامش در طوفان
درد دل با خداوائمه
مبین
دیونه باران ...
مطلع
دوست عزیز سلام
مذهبی فرهنگی سیاسی
ریحانه
خلوت تنهایی
Mahdi for All
تیراژه
دانشجویان
یک مرد کاهی
مزارشهدا
شاید سخن حق
دربدران
دریا اگر باشد دلت .......
آموزش راهنمائی و رانندگی
علوم تربیتی
سرباز امام زمان
تنهایی های منتظر
فدائیان اسلام
لینکستان قرآن
دوستان همدم
هزار و یک نکته
مانا
او برای دم هر ثانیه ام ...
امٌل
لبـــــگزه
صدای عدالت
سفره ی اذون
حدیث برای قرن 21
تفکر آسمانی
پرسپولیس زلزله
شبکه اطلاع رسانی آموزه - AMOOZEH.NET
طلسم شدگان
وقایع
ظهور عشق
راه ناتمام ...
خادمه الزهرا
عاشقان علی (ع)
شاهراه اندیشه آرمان
فضّه
از من تا صفر
احسـن
دل کده اشکان گنجی
ثقلیـــــن
چرا و چگونه...؟؟؟
وبلاگ من
وبلاگ به دوش
خط سبز
علوم قرآنی
کانون‏قرآن و عترت دانشگاه آزاداسلامی یزد
کبوتر نامه بر
امام خامنه ای
جوان ایرانی
نگاهی به زندگی
برای تو
دختـــــر غربتـــی
قصر بلور
خانه متروک
جمهوریت
نسل خمینی
سخن روز
حنانه خواهر سیب
سکوت عشق
عطر نماز
یه پرستویی که قلبش شکسته
« راز نهفته »
فرشتگان رنجور
هو اللطیف
پسر آفتاب
جاء الحق و زهق الباطل
وسوسه عقل
ایحسب الانسان ...
مهدی
نجواهای دل
نسیم هجرت
من گذشته من
السَلامُ عَلیکَ یا ابا عَبدِ الله الحُسَین (ع)
سوزن بان
مرگ را تجربه کنید
کوچولوها
یادداشتهای یک پلیس
شورشیرین
سایه روشن
مسجد و کلیسا
اللهم عجل لولیک الفرج
ورود پسرا ممنوع
نان
منطقه 727
یاس کبود
سلام بهونه قشنگ من برای زندگی
توقف ،‏اندیشه،حرکت
افتاب حقیقت
.:: رایحه ::.
کله سحر
بازار شپش فروشها
به سوی ظهور
آینه های عارف
محلّه
شهادت
فــردا
با خدا باش و پادشاهی کن
جواب دادن به شبهه ها
بندیر
فرشتگان رنجور
وبلاگ شهید حسن قنبری
ترجمه قرآن کریم
جور وا جور
السلام علیک یا صاحب الزمان
بصائر
تاریخ پژوه
حنانه
دین حق
تقدیم به هشتمین ...
مروارید خلیج عشق
امیدزهرا
مذهبی
عشق و عاشقی
نیاز عشق
ولایت
هیات محبان بقیه الله (عج)
تازه ترین ها
به نام خدا
نازک خیال
بافران دیار دلاوران
و خدایی که در این نزدیکیست
خدای که به ما لبخند میزد
گنجهای معنوی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره)
سماموس
خاک ره
حزب الله
حاصل اوقات
سیصد
یاس کبود
زیر چتر خورشید
سخنان مهجور حضرت روح الله
سیرابترین بادیه عطش
کانون فرهنگی و هنری صالحین
سپید
در همه حال بگو سپاس
کریم اهل بیت
حریم یاس
دریـــچـــه
انصار المهدی
دیوانگان حسین
وبلاگ تخصصی آموزشی راهبرد فنون
آذرعلوم
تنها ترین تنها
مسیح اندیمشک
آخرین صاحب لوا
نــــــــــــــــــور خــــــــــــــــــــدا
خاتم الأنبیا
حی علی العشق
هم ولایتی
بسیجی57
در تکاپوی اندیشه ها
جستجو گر عشق برتر
ذاکر بین الحرمین
مسجد و کلیسا
گفتمان های مسلمانان و مسیحیان
خیمه گاه
پرسش مهر 8
شریعت پاینده
استن حنانه
آخرالزمان و منتظران ظهور
حـــکــمـــت آ بــــاد
انتهای افق
گردان فرهنگی مهدی یار
انجمن راهیان حج
سایه طوبی
سخنی از یک دوست
شمیم
عطر نماز
جز نقش تو در نظر نیامد ما را !!!
جاده خدا
سیر بی سلوک
کربلایی110
امامزادگان چهل اختران انجدان
فصل کودکی
*به نام نامیه نامی که جز او نامی نیست*
عاشقانه های گودزیلا
مذهب عشق
مسائل ایران
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
اس ام اس عاشقانه
اس ام اس سرکاری اس ام اس نیمه شبی و اس ام اس ضدحال
بوی سیب
نگاه هشتم
اهنگ . شعر . بازی . برنامه
ارسال اس ام اس رایگان-دانلود نرم افزار-ترفندهای کامپیوتر
زائران در بند
شهسوار دل
THE NANO SYSTEM
پایگاه اطلاع رسانی سید صمد موسوی
دارم از تو می نویسم ...
 
>>صفحات اختصاصی<<
>>لیست کل یادداشت های این وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<