• وبلاگ : پيامبر اعظم صلي الله عليه و اله
  • يادداشت : پاسخ به يك شبهه
  • نظرات : 0 خصوصي ، 14 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام عليكم دوباره!

    عرض شود كه كلام معصوم اگرچه قطعي الصدور باشد باز هم نمي تواند در مباحث كلامي كه از نظر رتبي بر بحث امامت مقدم است كارآيي داشته باشد. و حجيت ندارد. اما در مباحث متاخر همانطور كه خبرقطعي الصدور مي تواند كارآيي داشته باشد اخبار ظني الصدوري كه از نظر شارع مقدس معتبر محسوب مي شود (خبر واحد)‏‏‏‏‏‏ نيز معتبر و حجت است و در ملاك اعتبار و حجيت اين دو گروه خبر (قطعي الصدور و ظني الصدوري كه شارع معتبر دانسته است) هيچ تفاوتي وجود ندارد.

    هوالحق

    سلام بزرگوار...

    خدا اجر تلاشها و زحماتتون رو بده... خوشحالمون كردين افتخار دادين

    التماس دعا

    ياحق

    به نام خدا

    سلام ! وبلاگتون حقيقتا مفيده . موفق باشيد

    يا حق

    سلام عليكم

    ممنون از طرح جالب بحثتون

    فرموديد خبر واحد بر فرض صحت ،حجيتي در كلام و اعتقادات ندارد

    مي خواستم بگم عدم حجيت خبر واحد در تمام مباحث كلامي و اعتقادي جاي خدشه دارد.

    بله تا وقتي كه مسأله امامت از خارج و با ادله عقلي و قطعي ديگر اثبات نشده باشد اين عدم اعتبار كه فرموديد صحيح است. اما پس از اثبات اصل امامت و اثبات معصوميت امام در قول و فعل از خطا و اشتباه و گناه ديگر جايي براي عدم كارآيي كلام معصوم (خبر واحد) باقي نمي ماند. بلكه مي توان گفت از بسياري از ادله، قطعي تر خواهند بود. لذا مي توان از خبر واحد در اثبات بسياري از مباحث اعتقادي كه از نظر رتبي پس از بحث امامت قرار مي گيرند استفاده كرد. (نه فقط به عنوان مؤيد بلكه به عنوان دليل)

    مضافاً اينكه در باب قطع بيان شده است كه راه تحصيل قطع مهم نيست بلكه مهم خود قطع است مع قطع النظر عن طريقه! كما يقال في المسألة لو قطع المكلف بمراد مولاه از پريدن كلاغ! اين قطع هم براي آن فرد حجت است. چه برسد به اينكه كسي از كلام امام (ع) به قطع برسد. فتأمل جيّداً لأنّ المسألة دقيقة جدّاً!!!

    خيلي التماس دعا!

    پاسخ

    با سلام و تشكر از حضور شمابايد عرض كنم كه آن چيزي را كه ما در اعتقادات حجت نمي دانيم خبر واحد است آن هم به آن جهت كه به صدور آن از طرف معصوم يقين نداريم ،ولي اگر به صدور روايتي از طرف معصوم يقين داشته باشيم آن خبر براي ما قطع آور است كه به اين خبر ، خبر متواتر گويند و در اعتقادات نيز كارآيي دارد.و پر واضح است كه عدم كارآيي خبر واحد در اعتقادات ، ربطي به حجيت كلام معصوم در اعتقادات ندارد .موفق باشيد باز هم منتظر حضور گرم شما هستيم
    درضمن شبه اي به ذهنم نرسيد كه بگم

    سلام

    از وبلاگ شما ديدن كردم وبلاگ خوبي داري موفق باشيد

    من شمارو با اجازتون لينك ميكنم

    يا علي مدد

    سلام

    اينكه درست يا غلط بودن اين مسائل كلا چه دردي از ما دوا ميكنه خودش جاي سئوال داره ...

    و اينكه به نظر شما آيا خدا مي تونه يه سنگي درست كنه كه خودش هم نتونه اونو حركت بده ؟

    و البته خواهش ميكنم اول با بلي و خير جواب بدين و دليلش رو هم در ادامه بگين ...

    باز هم ميگم خواهش ميكنم بگين مي تواند يا نمي تواند ...

    ممنون

    مهرافزون

    سلام.

    در جواب اين سئوال ميتونم اول به حديثي از اميرالمومنين عليه السلام اشاره كنم كه ميفرمايند ما را به مثابه خدايان قرار ندهيد و هرچه ميخواهيد درباره ما بگوييد كه هرچه ذهن شما به آن برسد خداوند بيشترش را به ما داده است.

    انا لله و انا اليه راجعون!

    به اين لينكها هم نگاه بندازيد چون سخني در مورد نوع نگرش به احاديث و استدلالات عقلي است.

    http://iranislam.parsiblog.com/-103182.htm

    بحث جالبي را شروع كرده ايد اخيرا كتاب زيبائي در اين باره با عنوان معراج در روايات و آيات قران خواندم كه به خوبي به سؤالها و شبهات پاسخ گفته است.

    *** بنام تو اي قرار هستي ***


    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما برادر بزرگوار . من هميشه مطالب ارزشمند شما رو مي خونم و از اينكه با اين جديت و شور به نشر فرهنگ ناب ديني كمك مي كنيد احساس غرور مي كنم .در خصوص مولاي مظلومان حضرت مولي الموحدين علي عليه السلام نيز بايد بگويم آنچه تا كنون در وصف ايشون گفته شده قطره اي از درياست و معتقدم هنوز هم هيچكس علي را آنطور كه بايد و شايد نشناخته و عقل بشر قادر به فهم و درك كنه عظمت مقام ايشون وشناخت كنه وجود ايشان نيست و حقيقت اين است كه :

    علي را قلب پر غم مي شناسد

    نه نامحرم که محرم مي شناسد

    زمين ظرفيت عرفان ندارد

    علي را عرش اعظم مي شناسد

    الحمدلله الذي جعل كمال دينه
    و تمام نعمه به ولايت مولا امير
    المومين علي ابن ابي طالبت
    عليه السلام

    سلام و تشكر از نظر شما و تحليلتان .... دوتا نكته هم عرض كنم :‏

    1 . پيشنهاد مي كنم كه حوزه سوالات را بيشتر به طرف موضوعات اساسي و حياتي كه نسل امروز را به خود مشغول كرده بيشتر متمركز كنيد خيلي بهتر خواهد بود . مثلا الان شايد كمتر كسي باشد كه مقامات مولاي متقيان اميرمومنان علي (‏ع)‏ را منكر شود .... اكثريت اهل تسنن و شايد همه آنها بر بلندي مقام علي از ساير خلفا اعتراف دارند . اما اين كه امامان بالاترند يا پيامبران يا فرشتگان .... اين بحث ثمره عملي چنداني ندارد كه شبهه اي را حل كند و معضلي را پاسخ بگويد ... آنچه كه مهم است الگو و اسوه بودن امامان است و اين كه امروزه با شرايط جديد چطور بتوانيم از آن الگوها بهره ببريم ......

    2 . هر چند تلاش شما درخور تقدير است اما در مورد پاسخ گويي به شبهات تا كنون تلاشهاي زيادي شده و من فهرستي از سوال و جوابها را قبلا در وبلاگي آورده ام كه آدرسش اين است :‏

    http://chera.blogsky.com/

    موفق باشيد .... اجركم عند الله و الله هو الموفق و المعين

    پاسخ

    با سلام قابل توجه شما دوست عزيز ما در گروه پرسمان قرآني با تفكر پاسخ گويي آن لاين و سريع به پاسخ گويي مي پردازيم و هر كدام از وبلاگهاي ما به بحثي مشغول است.اتفاقاً ما سوالاتي را جواب مي دهيم كه دوستانمان از ما پرسيده اند البته بايد ببينيم كه هدف از پاسخ گويي چيست و ثمره عملي چيست؟براي آشنايي ژبا گروه به وبلاگ زير مراجعه كنيدwww.quranblog.com

    به نام خدا

    با سلام

    مبحث خوبي رو شروع كرديد .انشالله موفق باشيد

    التماس دعاي فرج يا علي

    سلام / خسته نباشي/ممنون كه بازم يه سوال مهم رو حل كردي/خيلي وقته به ما سر نزدي/كم كم دارم از دوستيتون نااميد ميشم

    با سلام

    از اينكه بلاخره يكي پيدا شده و شبهات ديني پاسخ مي گه خيلي خويه

    اگه به آياتي كه در قرآن درباره پيامبر است اشاره كني خيلي توپ مي شه

    با تشكر