با سلام
در روزهای گذشته بسیاری از دوستان با گذاشتن پیامهایی با من در ارتباط بودند و سوالات مختلفی را مطرح کردند؛ از جمله پرسیده بودند ؛ پاسخ گویی به شبهات و پرسش های دینی وظیفه کیست؟
در پاسخ می گویم که قرآن کریم در زمینه پاسخ به شبهات و هرگونه پرسشى مردم را ارجاع به متخصص و اهل فهم معارف دینى داده است . با توجه به این که شبهه شناسى و پاسخ گویى به شبهات نیازمند شرائط و مقدمات و تخصص است؛ لذا بهترین راه عمل به دستور خداوند تبارک و تعالى و روایات ائمه معصومین (علیهمالسلام) است خداوند درک و دریافت فهم دقیق معارف دینى را در اختیار خود و راسخان و ثابت قدمان در علم دانسته است که اولین مصادیق این راسخان در علم ، وجود مقدس رسول گرامى(صلى الله علیه وآله) و بعد از ایشان اولیا ، اوصیا و ائمه(علیهم السلام) بعد از ایشان مى باشند و بعد از ائمه گرامى(علیهم السلام)نیز عالمان ربانى مى باشند ، لذا باید به ایشان هم در شبهات و هم در فهم دین مراجعه کرد .•
در آیاتى مانند : 43 نحل و 7 انبیاء خداوند ما را امر کرده است که آن چه نمى دانیم و یا آن چه سؤال در ذهنمان است از اهلش ـ که تعبیر به اهل الذکر شده است ـ بپرسیم . در ذیل این آیات بعضى مفسران علاوه بر وجود مقدس پیامبر(صلى الله علیه وآله)و ائمه(علیهم السلام)، علماى اسلامى را نیز که متخصص دین هستند ، اهل ذکر دانسته اند ، وظیفه ما روشن مى شود و آن هم رجوع به علماى ربانى اسلامى که در عصر غیبت با فهم و درک قرآن و سنت معصومین(علیهم السلام)اهل ذکر هستند ، مى باشد .•
**در پایان حدیثى گرانقدر در تأیید آن چه تا به حال گفتیم براى نمونه نقل مى کنیم که وجود مقدس امام زمان (على نبینا وآله وعلیه السلام ) شیعیان را در مسائل دینى خویش اعم از فهم دین یا برخورد با شبهات و.. . به علما ارجاع داده و ایشان را حجت خود در میان مردم معرفى کرده اند : امام زمان (على نبینا وآله وعلیه السلام ) در پاسخ یکى از نوّاب چهارگانه خویش در عصر غیبت کبرا با خط خود نوشتند :
«در حوادث و جریانات آینده که براى شما پیش خواهد آمد به راویان احادیث ما ]علما[ مراجعه کنید که آن ها حجت من بر شمایند و من هم حجت خداوند هستم .. .»•
1 . ر .ک : التمهید ، آیت الله محمدهادى معرفت ، ج 3 ، ص 48 ، نشر .
1 . ر .ک : تفسیر نمونه ، آیت الله مکارم شیرازى و دیگران ، ج 11 ، ص 245 ، دارالکت
1 . ر .ک : کتاب البیع ، امام خمینى(رحمه الله) ، ج 2 ، ص 635 ، نشر .