در جلسه ای، یکی از دوستان سوالی از من کرد که با توجه به اینکه در آستانه غدیر ؛روز ولایت و رهبری هستیم ؛ دوست دارم در همین ایام مبارک به آن بپردازم سوال این است که مقام امامت بالاتر است یا نبوت ؟ چرا مى گویند : حضرت على(علیه السلام) از سایر پیامبران(علیهم السلام) بالاتر است ؟
در جواب این دوست باید بگویم که از آیات و روایات استفاده مى شود که مقام امامت ، بالاتر از مقام نبوت است .
مقام نبوت ، یعنى؛مقام دریافت وحى الهى و تبلیغ و نشر آن در بین مردم ، و تربیت انسان ها از طریق [انذار و تبشیر] و تعلیم و آگاهى بخشیدن به آن ها . بنابراین ، رسول موظف است در حوزه مأموریت خود ، مردم را به سوى خدا دعوت کند و فرمان الهى را به آن ها برساند ، و براى یک انقلاب فرهنگى و فکرى و عقیدتى ، از هیچ کوششى دریغ نکند
اما مقام امامت یعنی؛ادامه مطلب...
یکی از سوالاتی که به طور متعدد آمده و ظاهراً اهمیت زیادی دارد این است که آیا حضرت علی(علیه السلام) نیز در معراج و به همراه پیامبر بوده اند یا خیر ؟
در پاسخ به این دوستان عزیز می گوییم که آنچه که از حدیث معراج بر می آید این است که حضرت علی(علیه السلام) همراه پیامبر(صلی الله علیه وآله) نبوده است ، ولی بر اساس برخی روایات ایشان با قالب مثالی به آن حضرت ملحق شده است ؛یعنی شبه و تصویری از حضرت علی(علیه السلام) را دیدند .
در روایتی می خوانیم : پیامبر(صلی الله علیه وآله) به حضرت علی (علیه السلام)فرمود : در شب معراج ، در آسمان سیر می کردم ، جبرئیل به من گفت برادرت کجاست ؟ گفتم : در زمین با او وداع نمودم . گفت : از درگاه خدا بخواه تا او را نزد تو بیاورد . من از درگاه خداوند خواستم ، ناگاه تو را در کنار خود دیدم ، آن گاه پوشش همه آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه از جلو چشمانم برداشته شد به طوری که ساکنان آن ها و آبادکنندگان آن ها و محل هر فرشته از آن ها را مشاهده کردم ، تو نیز همه آن ها را دیدی و من چیزی ندیدم که تو آن را ندیده باشی .
در روایتی دیگر می خوانیم : وقتی به ملأ اعلی رسیدم و بین من و قرب مخصوص خدا به اندازه طول دو کمان یا کمتر از آن ، فاصله نبود ، خداوند به من فرمود : «ای محمد ! از خلایق چه کسی را دوست داری ؟» گفتم : «پروردگارا ! علی را دوست دارم .» خداوند فرمود : توجه کن ! من به جانب چپ خود توجه کردم ، ناگاه علی(علیه السلام) را دیدم .
یک وبلاگ مفید
در این پست به این سوال پاسخ می دهم که چه کسی سید است و ریشه سیادت چیست؟ و اشارهای به آیات و روایات دارم
ریشه سادات همان عظمت پیامبر(صلى الله علیه وآله)و على(علیه السلام)از نظر صفات و روحیات و اعمال است . آنان به خاطر شخصیت والایشان سید و بزرگ بودند و شعاع این شخصیت تا جد اعلاى پیامبر(ص)یعنى «هاشم» را شامل مى گردد و فرزندان او نیز از این رهگذر کسب افتخار مى کنند و احترام آنان به خاطر انتساب به پیامبر بر مسلمانان واجب است ; چرا که تنها چیزى که اجر زحمات نبى اکرم(ص)به شمار مى رود بنا به آیه «قُل لاَّ أَسْـَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَى» (شورى ، 23) .
این محبت یکى از عقاید ما شیعیان است چنان که شیخ صدوق مى فرماید : دوستى ذریه پیامبر اعظم دوستى و محبت به خاندان عصمت و طهارت مى باشد . مادامى که بر راه پدران پاکشان باشند ، برگردن بندگان خداست تا روز قیامت و همین دوستى مزد رسالت پیامبر اکرم است .1
در این زمینه روایات فراوانى است که به برخى اشاره مى کنیم :
در روایتى حضرت امام محمد باقر مى فرمایند : «طاعت ولى امر در هر دوره و عصرى براى یک نفر از ماها است که او امام عصر و زمان خود مى باشد ; ولى محبت و دوستى نسبت به عموم سادات فرض و لازم شمرده شده است» . 2
همچنین در روایتى از پیامبر اکرم مى خوانیم : «عیادت فرزندان هاشم «سادات » جزء فرایض و وظایف است و زیارت آنان مستحب مى باشد» . 3
در روایت دیگر از پیامبر اکرم(ص)آمده است که مى فرمایند : «من چند نفر را در روز قیامت شفاعت مى کنم اگر چه گناهان زیادى داشته باشندادامه مطلب...